چه چیزی تسلا رو از امثال گوگل و اوبر متمایز میکنه؟

اول از همه باید گفت چرا رانندگی خودکار انقدر مهمه و چرا امثال تسلا، اوبر، ویمو (گوگل) و شرکت‌های بزرگ خودروسازی همه دنبال رسیدن هرچه سریعتر بهش هستن؟ جواب ساده ست: هرکی زودتر به رانندگی خودکار برسه، آمازون بعدی خواهد بود. (آمازون معروفه به اینکه خفن رشد کرد). هدف اصلی از رسیدن به رانندگی خودکار، برخلاف اونچه که اکثرا فکر میکنن، استفاده از اون به عنوان یه آپشن لوکس مثل کروز کنترل روی ماشین نیست، بلکه ایجاد یه شبکه بزرگ از تاکسی بدون راننده ارزون قیمته


تسلا اگه موفق بشه ارتشی از ماشین های خودران رو به عنوان تاکسی به کار بگیره، میتونه حتی با کرایه نصف اوبر به شدت سود ده باشه. این یعنی تمام شرکت های تاکسی اپلیکیشنی از میدون به در میشن. برای مقایسه که چنین حرکتی چقدر ارزش مالی داره، جالبه بدونید ارزش اوبر ۱۲۰ میلیارد دلار تخمین زده میشه، یعنی از انویدیا و پی پال و حتی بعضی شرکت های ماشین سازی بیشتر. حالا فرض کنید تسلا به "مونوپولی" تو این زمینه برسه. یعنی هم اوبر، هم لیفت، هم هر شرکت دیگه ای رو از میدون به در کنه، با حاشیه سود بیشتر! که با توجه به اونچه توی کنفرانس دیروز گفته شد و نشون داده شد چندان دور از واقعیت به نظر نمیرسه

روش تسلا برای رسیدن به خودروهای بدون راننده،برخلاف شرکت های دیگه از سنسورهای عجیب و غریب مثل LiDAR (لایدار، اسکن لیزری) استفاده میکنن، تسلا میگه فقط و فقط از ویژن (فقط بررسی ویدئو دوربین معمولی) قراره استفاده بکنه. مثال جالبی که ایلان ماسک میزد، میگفت همه شما (حضار سالن) فقط با استفاده از ویژن (قدرت بینایی) خودتون رو رسوندین اینجا، هیچکدومتون برای رانندگی از چشمتون لیزر به بیرون پخش نمیکنید :)))


یعنی اگه آدمیزاد به یه جفت چشم بتونه عرض جاده، موانع، فاصله اشیاء و ... رو تشخیص بده، هوش ماشینی قطعا با ۸ جفت دوربین پیشرفته میتونه از آدم بهتر تشخیص بده. یه مثال جالب دیگه ای که نشون دادن این بود که فقط و فقط با استفاده از آنالیز تصاویر دوربین های تسلا، تونسته بودن بخش زیادی از تمام محیط اطراف خودرو رو در هر سه بعد شبیه سازی کنن!


نکته دیگه تکنیک یادگیری ماشینی.

توی تکنیک یادگیری ماشینی برای اینکه بتونی نرم افزار رو آموزش بدی، باید هی نمونه بهش نشون بدی. هوش مصنوعی گوگل همینطوری میتونه تشخیص بده توی یه تصویر که سرچ میکنید خرگوشه یا گربه، از بس نمونه دیده! هیچ شرکتی به جز تسلا ۱۰۰ ها هزار ماشین توی جاده در حال جمع کردن تصویر و آموزش دیدن شرایط عجیب غریب نداره! این وضع هر روز داره به نفع تسلا بهتر میشه. درحالی که مشتری های تسلا بدون اینکه بدونن هر روز دارن میلیون ها حالت و شرایط غیر قابل پیش بینی رانندگی توی دنیای واقعی رو برای تسلا میفرستن و هوش مصنوعی تسلا هر روز داره زرنگ تر میشه. شرکت های دیگه یکی دوتا ماشین کرایه کردن، توی شرایط ایده آل دارن تست میکنن و دیتا به سیستم تزریق میکنن. به قول ایلان ماسک مثل این میمونه که امتحان خودت رو بدن خودت تصحیح کنی.


در نهایت چندمین برگ برنده تسلا، چیپ اختصاصیشه. این چیپ رو پیت بنن، (Pete Bannon یکی از مشهورترین طراح های چیپ سیلیکون ولی که قبلا برای اپل کار میکرده) از صفر برای یادگیری ماشینی و رانندگی اتوماتیک طراحی کرده. در وصف این چیپ همین بس که نسبت به چیپ قبلی که ساخت انویدیا بود ۲۱ برابر سریع تره و 2300 فریم بر ثانیه رو پردازش میکنن. خود بنون میگفت من تا حالا تو عمرم تو هیچ پروژه ساخت چیپی نبودم که بهبود بیش از ۳ برابری تجربه کنه

/ 0 نظر / 10 بازدید